ALYB: Nep duur schoenenmerk Palessi #2

Iedereen kent die dure merken wel: Chanel, Rolex, Palessi… Wacht? Palessi? Er is een grote kans dat je nog nooit van dit merk hebt gehoord. Dit merk bestaat namelijk helemaal niet, maar het bestond wel. Voor één dag om precies te zijn. Palessi is namelijk voor één dag opgericht door de Amerikaanse schoenenwinkel Payless, een prijsvechter.

Hoe Palessi ontstond

Doug Cameron vertelde in een interview met Adweek dat het allemaal begon toen hij ontdekte dat zijn klanten heel pragmatisch waren ingesteld. Zijn klanten hadden niets met alle overdreven reclames van andere bedrijven die de afgelopen jaren plaatsvonden. Doug geeft aan dat ze besloten hier ook eens aan mee te doen, om de pragmatische aanpak van Payless te herbevestigen en aan te tonen hoe slim ze zijn.

Daarnaast werd Doug ook geïnspireerd door een eerdere stunt die hij had gedaan voor een bedrijf in Brooklyn. Hier hadden ze een simpele supermarkt omgetoverd tot een prachtige kleine winkel, om zo de huizenprijzen omhoog te drijven. Toen vroeg hij zich al af wat er zou gebeuren als hij met Payless iets soortgelijks zou gaan doen.

De voorbereiding

Payless besloot hun fake-winkel in een oude Armani winkel te openen in Santa Monica. Hierin stalde het bedrijf hakken die normaal $20 kostten en schoenen van $40. Het prijskaartje wat ze er vervolgens aanhingen ging in de honderden dollars.

Het bedrijf besloot DCX Growth Accelerator in te huren, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het helpen met groeien van andere bedrijven met behulp van influencers. DCX nodigde voor de opening van “Palessi” grote groepen influencers uit om te vragen naar hun meningen over dit “designer” merk.

Hoe de opening verliep

“Het was een record-opening winkel in de gehele geschiedenis van Payless” zegt Sarah Couch, chief marketing officer van Payless tegen ABC News. Verscheidene mode influencers waren aanwezig bij de opening van “Palessi” en gaven aan dat zij zeer onder de indruk waren van de schoenen die de winkel verkocht. Het hoogste bod dat iemand deed op de schoenen? $640! Zodra iemand schoenen had gekocht van dit merk, werden ze bij de uitgang geconfronteerd met het feit dat ze zojuist Payless schoenen hadden gekocht. Vervolgens kregen de kopers hun geld terug en mochten ze de schoenen gratis houden.

Benieuwd naar hoe de opening van de winkel eruit zag? Bekijk dan hieronder de video die nieuwsomroep Good Morning America online heeft gezet.

Heb je tips voor een volgend item? Stuur dit dan nu in op de contactpagina!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *